Oral History and profile of students in the Mathematics teachers education course in MIT/ Univale (Governador Valadares-MG, 1968-2012
DOI:
https://doi.org/10.51880/ho.v25i1.1255Keywords:
History of Mathematics Teacher Education, Governador Valadares, Characterization of Students in Mathematics Teacher Education, Oral HistoryAbstract
This article presents a characterization of the students of the Mathematics teachers education course at the first universitary education institution in Governador Valadares, in Minas Gerais. It focuses part of the results of a research that used the methodology of Oral History in 16 interviews with former students and teachers. Several types of written documents were also materials used in a investigation whose main focus was the course's historical trajectory. However, the interviews were the sources that offered the main contributions in outlining the profile of undergraduates in Mathematics. They clarified the geographic origins of the students and the reasons that led them to the course, as well as the facilities and difficulties they experienced in it. At the same time, they shed light on the large presence of working students and the professional destiny of the graduates
References
BOLIVAR, Antonio, DOMINGO, Jesús, FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa em educación: enfoque y metodologia. Madrid: La Muralla, 2001.
BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 4, n. 1, 2002. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003. Acesso em: 14 de outubro 2021.
BRASIL. Parecer nº 641 de 1968. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 93, 1968.
BRASIL. Resolução nº 30, de 11 de julho de 1974. Fixa os mínimos de conteúdo e duração a observar na organização do curso de licenciatura em Ciências. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 164, 1974.
CAMPOS, Adolpho. Fundação Percival Farquhar: 1967-2007: 40 anos de ações relevantes. Governador Valadares: Edição do autor, 2007.
CARVALHO, Maria Regina Viveiros. Perfil do professor da educação básica. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018.
COELHO, Marco Antonio Tavares. Rio Doce: a espantosa evolução de um vale. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
DELGADO, Lucília de Almeida Neves. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. História Oral, 6, 2003.
FAGUNDES, Tereza Cristina Pereira Carvalho. A Mulher como profissional de Educação: alguns aspectos de sua trajetória de formação. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, n. 3, 1999.
FERNANDES, Maria da Conceição Vieira. A Inserção e vivência da mulher na docência de matemática: uma questão de gênero. 2006. 108 p. Dissertação. (Mestrado em Educação) Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2006.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios – Brasília: UNESCO, 2009.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. História oral e educação matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L.; FIORENTINI, D.; GARNICA, A. V. M.; BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. (Coleção Tendências em Educação Matemática, 9).
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. O pulo do sapo: narrativas, história oral, insubordinação e educação matemática. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Vertentes da subversão na produção científica em Educação Matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2015, p. 181-206.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro com base nos resultados do Censo Escolar da Educação Básica 2007. Brasília: Inep, 2009.
PORTELLI, Alessandro. História Oral: uma relação dialógica. In: PORTELLI, Alessandro. História Oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 9-25.
ROQUE, Ana Catarina Cantoni. A formação de professores de Matemática no curso do MIT/UNIVALE: marginalidade, protagonismo e extinção (Minas Gerais, 1968-2012). 2019. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. UFMG, Belo Horizonte, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 História Oral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista História Oral é licenciada de acordo com a atribuição Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional). Dessa forma, os usuários da revista têm o direito de compartilhar livremente o material, copiando-o e redistribuindo-o em qualquer suporte e formato, desde que sem fins comerciais, fornecendo o crédito apropriado e não realizando mudanças ou transformações no material. Para maiores informações, ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pt_BR