This is an outdated version published on 2023-12-20. Read the most recent version.

The school of the Serviço de Proteção aos Índios government agency among the Kaingang people:

an analysis of Indigenous oral history as a methodology

Authors

  • Juliana Schneider Medeiros Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul, Escola Estadual Indígena de Ensino Médio Anhetengua https://orcid.org/0000-0001-9615-4634

DOI:

https://doi.org/10.51880/ho.v26i3.1342

Keywords:

Indigenous oral history; Kaingang; Serviço de Proteção aos Índios; Indigenous school.

Abstract


This paper presents an analysis of Indigenous oral history as a methodology. It is based on data from my own research about the school of the Serviço de Proteção aos Índios (SPI) government agency among the Kaingang of Rio Grande do Sul, Brazil. The research draws on interviews with 32 elders, as well as on the collaboration of other Kaingang people. In this article, I examine the use of oral history methodology in studies that have direct participation of Indigenous people. In particular, I analyze what I called “affective impressions” of the Kaingang elders. The paper shows that the Kaingang carry many positive memories of their time in the SPI school. I point out that the interviews reveal ambiguities, nostalgia and the historical conscioussness of the elders. I also examine the discrepancy between the elder’s positive view of the past, on one hand, and the negative perspective from the younger generations, on the other.

Author Biography

Juliana Schneider Medeiros, Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul, Escola Estadual Indígena de Ensino Médio Anhetengua

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Educação e Licenciada em História pela mesma universidade. Professora da Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul. E-mail: jusmedeiros@yahoo.com.br.

References

BAUER, W. Oral History. In: ANDERSEN, Chris; O’BRIEN, Jean M. Sources and Methods in Indigenous Studies. London/New York: Routledge, 2017, p. 160-168.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: Companhia das Letras,1994.

BRITO, Edson Machado. A educação Karipuna do Amapá́ no contexto da educação escolar indígena diferenciada na Aldeia do Espírito Santo. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

FERREIRA, Gilberto Geraldo. Educação formal para os índios: As escolas do Serviço de Proteção aos Índios (SPI) nos Postos Indígenas em Alagoas (1940-1967). Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

FISCHER, Martin. Com os caingangue às margens do Inhacorá. Separata de Serra-Post Kalender 1959. Ed. Ulrich Löw, Ijuí, Rio Grande do Sul. Tradução do Pe. Antonio Steffen, S.J., para o Instituto Anchietano, 1969 [1959].

FREITAS, Edinaldo Bezerra de. Fala de índio, História do Brasil: o desafio da Etno-História indígena. História Oral, n. 7, p. 181-197, 2004.

GIROTTO, Renata Lourenço. O Serviço de Proteção aos Índios e o estabelecimento de uma política indigenista republicana junto aos índios da Reserva de Dourados e Panambizinho na área da educação escolar (1929 a 1968). Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista, Assis (SP), 2007.

LOUIS, R. P. Can You Hear us Now? Voices from the Margin: Using Indigenous Methodologies in Geographic Research. Geographical Research, v. 45, n. 2, Jun, 2007, p. 130-139.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. Educação para manejo e domesticação do mundo: entre a escola ideal e a escola real Os dilemas da educação escolar indígena no Alto Rio Negro. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

KOVACH, M. Conversational method in Indigenous research. First Peoples Child & Family Review, v. 5, n. 1, 2010, p. 40-48.

MIGUEL, Irani Kẽgránh. Ẽg sĩ ag kar pã`ĩ ag tỹ nén ũ veja kãmén ge SPI to, Ẽmã Inhacorá tá: O Serviço de Proteção ao Índio (SPI) na visão dos anciões e lideranças do povo Kaingáng da Terra Indígena Inhacorá́ (São Valério do Sul, Rio Grande do Sul). Trabalho de Conclusão de Curso. Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica, 2015.

PACHECO DE OLIVEIRA, João; FREIRE, Carlos Augusto da Rocha. A presença Indígena na Formação do Brasil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria d Educação Continuada, Alfebetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006. Disponível online: http://www.trilhasdeconhecimentos.etc.br/livros/index.htm

POPULAÇÃO total Kaingang. ISA – Instituto Socioambiental, 2014. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Kaingang. Acesso em: 12 mar. 2023.

SOUCY, A. The problem with key informants. Anthropological Forum, vol. 10, n. 2, 2000, p. 179-199.

TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. Da civilização à tradição: Os projetos de escola entre os índios do Uaça. In: SILVA, Aracy Lopes da; FERREIRA, Mariana Kawall Leal (Orgs.). Antropologia, história e educação: A questão indígena e a escola. São Paulo: Global, 2001.

TERRAS indígenas – Kaingang. ISA – Instituto Socioambiental. Disponível em: https://terrasindigenas.org.br/pt-br/pesquisa/?povo=127. Acesso em: 12 mar. 2023.

WHEELER, W. Reflections on the social relations of indigenous oral history. In: MCNAB, D. T. Walking a tightrope: Aboriginal people and their representations. Waterloo: Wilfred Laurier Press, 2005, p. 189-214.

WILSON, S. Research is Ceremony: Indigenous research methods. Halifax/Winnipeg: Fernwood Publishing, 2008.

[REFERÊNCIA A LIVRO DA AUTORA]

[REFERÊNCIA A TESE DA AUTORA]

Conversas-entrevistas:

ALFAIATE, Felipe Alfaiate. [69 anos]. [set 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Guarita, Tenente Portela, RS. 23 set. 2019.

CLAUDINO, Santo Kei Claudino. [79 anos]. [set 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Guarita, Redentora, RS. 20 set. 2019.

EMILIO, José. [63 anos]. [set 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Guarita, Redentora, RS. 25 set. 2019.

EMILIO, Luiz Sójá. [64 anos]. [set 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Guarita, Redentora, 21 set. 2019.

EMILIO, Poli Kata. [61 anos]. [set 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Guarita, Redentora, RS. 21 set. 2019.

NASCIMENTO, Juraci Jaréj. [60 anos]. [out. e nov. 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Nonoai, Nonoai, RS. 31 out. 2019 e 28 nov. 2019.

PEREIRA, Antonio Tomais. [65 anos]. [out. e nov. 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Nonoai, Planalto, RS. 29 out. 2019 e 26 nov. 2019.

SALES, Dario Ninso. [65 anos]. [set 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Guarita, Redentora, RS. 23 set. 2019.

SANTOS, Lorico Tuieg dos. [89 anos]. [out. e nov. 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Nonoai, Nonoai, RS. 30 out. 2019 e 28 nov. 2019.

SILVA, Julio. [86 anos]. [out. e nov. 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Nonoai, Nonoai, RS. 30 out. 2019 e 27 nov. 2019.

VELOSO, Antônio Vẽn Ka. [59 anos]. [out. e nov. 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Nonoai, Nonoai, RS. 29 out. 2019 e 27 nov. 2019.

VAZ, João. [66 anos]. [out. e nov. 2019]. Entrevistadora: [Nome da autora]. Terra Indígena Nonoai, Planalto, RS. 26 out. 2019 e 26 nov. 2019.

Colaboradores:

FERREIRA, Bruno. Terra Indígena Guarita, Redentora, RS, 2019.

SILVA. Paulo Isaías. Terra Indígena Nonoai, Nonoai, RS, 2019.

Published

2023-12-20

Versions

How to Cite

Schneider Medeiros, J. (2023). The school of the Serviço de Proteção aos Índios government agency among the Kaingang people:: an analysis of Indigenous oral history as a methodology. História Oral, 26(3). https://doi.org/10.51880/ho.v26i3.1342