Public history, corporealities and orality: experiments based on the Trajetórias Docentes collection

Experimentos a partir de la colección Trajetórias Docentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51880/ho.v26i1.1317

Keywords:

public history, corporealities, orality

Abstract


Built on the interface between “public history, corporealities and orality”, the article brings experiments based on the Trajetórias Docentes audiovisual collection. It problematizes theoreticalmethodological aspects of corporeality (gestural expressions during public interviews) in studies on life history and teacher training. In a case study, from the perspective of dialogical and participatory oral history work, the autobiographical performance of teacher and activist of basic education Rubens da Silva Pinho (2022) is observed, based on a meeting between basic education teachers and university professors, between teaching, school, university and community knowledge, in the context of ProfHistória (Professional Master’s Degree in History Teaching). The research contributions point to three articulated but distinct directions: the teacher’s role in the public debate on education, in the present time; the use of
autobiographical narratives for continuing education and the construction of a public history of teachers and, finally, the importance of narrative performances and public interviews, contextualized in support networks, for the work in oral history.

Author Biography

Juniele Rabêlo de Almeida, Universidade Federal Fluminense

UFF - Departamento de História Currí­culo Lattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C888894

References

ABRAMS, Lynn. Oral History Theory. Londres: Routledge, 2010. 14

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; AMORIM, Maria Aparecida; BARBOSA, Xênia. Performance e objeto biográfico: questões para a história oral de vida. Oralidades, São Paulo, n. 2, p. 101-109, 2007.

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; MATA, João da. (Org.). Corpo-história e resistência libertária. São Paulo: Letra e Voz, 2019.

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; ROSA, Rogério (Org.). História pública em movimento. São Paulo: Letra e Voz, 2021.

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira. (Org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011.

AMATO, Gabriel; HERMETO, Miriam. Entre a História, as estórias e os gestos: performance narrativa em entrevistas de história oral. In: ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira; SANTHIAGO, Ricardo (Org.). História oral como experiência: reflexões metodológicas a partir de práticas de pesquisa. Teresina: Cancioneiro, 2021. p. 165-194

ANDRADE, Everardo Paiva de; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de. Trajetórias docentes e história pública: a construção de um acervo com narrativas de professores. In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; MENESES, Sônia (Org.). História pública em debate: patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 129-144.

ANDRADE, Everardo Paiva de; BARRETO, Marcos (Org.). Trajetórias docentes: professores de História narram suas histórias na profissão. Rio de Janeiro: E-papers, 2019.

ANDRADE, Everardo Paiva de; SÁ, Patrícia Teixeira de (Org.). Viver e/é contar histórias: narrativas autobiográficas de professores. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.

ANDRADE, Everardo; ABAD, Everardo. Corpo, presença e identificação na pesquisa em ensino de História. In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; MATA, João da. (Org.). Corpo-história e resistência libertária. São Paulo: Letra e Voz, 2019. p. 175-194.

BAUMAN, Richard. Story, performance, and event: contextual studies of oral narrative. Cambridge: University Press, 1986.

BENJAMIN, Walter. O contador de histórias e outros textos. 2. ed. São Paulo: Hedra, 2020.

CASTRO JÚNIOR, Luís Vitor; FERRAZ, Ana Rita Queiroz. Ressonância e tessituras gestuais dos corpos nas pesquisas com História Oral. In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; MATA, João da (Org.). Corpo-história e resistência libertária. São Paulo: Letra e Voz, 2019. p. 195-204.

CONTE, Elaine; PEREIRA, Marcelo de Andrade. Pedagogia da performance: da arte da linguagem à linguagem da arte. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 95-114.

FRISCH, Michael. A história pública não é uma via de mão única, ou, De A Shared Authority à cozinha digital, e vice‐versa. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 57-70.

GOODSON, Ivor F. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Petrópolis: Vozes, 2008.

GOODSON, Ivor F. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Campinas: Editora da Unicamp, 2019.

GOODSON, Ivor F. Aprendizagem, currículo e política de vida: obras selecionadas de Ivor F. Goodson. Petrópolis: Vozes, 2020.

HALEY, Alex. História negra, história oral e genealogia. História Oral, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 195-217, 2021.

HERMETO, Miriam; AMATO, Gabriel; DELLAMORE, Carolina. (Org.). E 68, hein? Performance narrativa em história oral. Belo Horizonte: Fino Traço, 2022.

ICLE, Gilberto. Da performance na educação: perspectivas para a pesquisa e a prática. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 9-22.

ICLE, Gilberto. Para apresentar a Performance à Educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 11-22, maio/ago. 2010.

JANOVICEK, Nancy. “If you’d told me you wanted to talk about the ’60s, I wouldn’t have called you back”: reflections on collective memory and the practice of Oral History. In: SHEFTEL, Anna; ZEMBRZYCKI, Stacey (Ed.). Oral history off the record: toward an ethnography of practice. Nova York: Palgrave Macmillan, 2013. p. 185-199.

MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, Santa Maria, n. 26, p. 63-81, 2003.

PASSERINI, Luisa. Fascism in Popular Memory: The Cultural Experience of the Turin Working Class. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

PEREIRA, Marcelo de Andrade. Editorial. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 3, p. 473-476. set./dez. 2014.

PEREIRA, Marcelo de Andrade. Pedagogia da Performance: do uso poético da palavra na prática educativa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 139-156, maio/ago. 2010.

PEREIRA, Marcelo de Andrade. Performance docente: sentidos e implicações pedagógicas. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. p. 23-35.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

POLLOCK, Della. Remembering: Oral History Performance. New York: Palgrave Macmillan, 2005.

POLLOCK, Della. Moving histories: performance and Oral History. In: DAVIES, Tracy C. (Ed.). The Cambridge Companion of Performance Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. p. 120-135.

PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

PORTELLI, Alessandro. Tentando aprender um pouquinho: algumas reflexões sobre a ética na história oral. Projeto História, São Paulo, n. 15, p. 13, 49, abr. 1997.

POZZI, Pablo. La ética, la historia oral y sus consecuencias. História Oral, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 9-29, jul./dez. 2014.

SANTHIAGO, Ricardo (Org.). História oral e arte: narração e criatividade. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

SANTHIAGO, Ricardo. “Ele foi meu muro”: liberdade artística e liberdade narrativa em uma metaentrevista pública. Memória em Rede, Pelotas, v. 10, n. 18, p. 83-111, 2018.

SANTHIAGO, Ricardo. História oral e as artes: percursos, possibilidades e desafios. História Oral, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 155-187, 2013.

SANTHIAGO, Ricardo. Levantando a quarta parede: história oral e entrevistas públicas. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 47, n. 2, p. 1-17, maio/ago. 2021.

SHOPES, Linda. “Insights and Oversights”: Reflections on the Documentary Tradition and the Theoretical Turn in Oral History. The Oral History Review, v. 41, n. 2, p. 257-268, 2014.

SMITH, Richard Cándida. Circuitos de subjetividade: história oral, o acervo e as artes. São Paulo: Letra e Voz, 2012.

TOKARCZUK, Olga. O narrador sensível. História Debates e Tendências, Passo Fundo, v. 20, n. 3, p. 192-209, set./dez. 2020.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: “a literatura” medieval. Tradução Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Published

2023-04-30

How to Cite

de Almeida, J. R., Hosana do Nascimento Rambôa, & Paiva de Andrade, E. (2023). Public history, corporealities and orality: experiments based on the Trajetórias Docentes collection: Experimentos a partir de la colección Trajetórias Docentes. História Oral, 26(1), 25–42. https://doi.org/10.51880/ho.v26i1.1317