Education and work of Black Women: life stories in the intersectionality between gender and race

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51880/ho.v25i1.1240

Keywords:

Memory, Oral History, Work, Black woman

Abstract


In this article, discusses the education and employment possibilities of work for black women in the ABC Paulista region, São Paulo, Brazil, between 1950 and 1960, from the discourse analysis in oral narratives of Life Stories, produced by the Oral History method. The main objective is to understand the construction of the identity of women in the context of exclusion and social discrimination in the region of ABC Paulista in the industrial development period, considering intersectionality between gender and race. It uses the concepts of memory and social identity for analysing six black women narratives, registered in 2005, when they are between 65 and 78 years old. Research had shown the sad reality of discrimination and exclusion experienced by these women under the still probable social influence of slavery, undestanding how the issue of gender and race take place in their intersectionality.

Author Biographies

Vilma Lemos, Núcleo de Pesquisas Memórias do ABC

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem – Pontifícia Universidade de São Paulo - PUC-SP. Atua como pesquisadora-colaboradora do Memórias do ABC, Universidade Municipal de São Caetano do Sul-SP (USCS).  Suas linhas de investigação são: Memória, Narrativas orais, Relatos de história de vida. Imigração. Métodos da Análise de Discurso e da História Oral. Suas áreas de inserção são: Linguagens, Comunicação, Estudos da Memória Social.

PRISCILA FERREIRA PERAZZO, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em História Social pela Universidade de São Paulo. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação – Mestrado Profissional em Inovação na Comunicação de Interesse Público - da Universidade Municipal de São Caetano do Sul; Coordenadora do Núcleo Memórias do ABC, Universidade Municipal de São Caetano do Sul-SP (USCS); Coordenadora do Laboratório Hipermídias, Universidade Municipal de São Caetano do Sul-SP (USCS). Suas linhas de investigação são: Memória, Narrativas orais, Relatos de história de vida. Imigração; Métodos da Análise de Discurso e da História Oral. Suas áreas de inseção são: Comunicação, História, Estudos da Memória Social

Rebeca Nunes Guedes de Oliveira, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

 

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo. Atua como Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação – Mestrado Profissional em Inovação na Comunicação de Interesse Público - da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Suas linhas de investigação são: Estudos de Gênero, Violência contra a mulher, História de vida, Comunicação e saúde. Utiliza-se dos métodos da Análise de Discurso e da História Oral. Atua nas áreas de Comunicação, Estudos de Gênero e Linguagens.

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Published

2022-03-07

How to Cite

Lemos, V., FERREIRA PERAZZO, P., & de Oliveira, R. N. G. . (2022). Education and work of Black Women: life stories in the intersectionality between gender and race. História Oral, 25(1), 93–113. https://doi.org/10.51880/ho.v25i1.1240