“To remember is to live!”: terrace chants, memory and oral sources
DOI:
https://doi.org/10.51880/ho.v24i2.1191Keywords:
Football, Oral History, Oral tradition, Rituals, PerformanceAbstract
This article aims to refl ect on the possibility of using football fans' chants as oral sources, seen as meaningful collective oralities in contemporary society. The terrace chants are treated as oral traditions and important elements of fan groups collective memory. Songs are alternative and varied forms of orality which can help in understanding traditions transmission as well as ways of accessing shared pasts of these groups. In addition, it is important to better comprehend the recording and archiving process of this type of material so that it can be thought as an oral source for historical research.
References
ALABARCES, Pablo; SILBA, Malvina. "Las manos de todos los negros, arriba": género, etnia y clase en la cumbia argentina. Cultura y Representaciones Socialies, v. 8, n. 16, p. 52-74, 2014.
ARMSTRONG, Gary; YOUNG, Malcolm. Fanatical football chants: creating and controlling the carnival. Sport in Society, Oxfordshire, v. 2, n. 3, p. 173-211, 1999.
BACK, Les; CRABBE, Tim; SOLOMOS, John. Racism in football: patterns of continuity and change. In: BROWN, Adam (Ed.) Fanatics! Power, identity and fandom in football. Londres: Routledge, 1998. p. 71-87.
BAYM, Nancy K. Personal connections in the digital age. Malden: Polity Press, 2010.
BRADLEY, Joseph M. ‘We shall not be moved’! Mere sport, mere songs?: a tale of Scottish football. In: BROWN, Adam (Ed.) Fanatics! Power, identity and fandom in football. Londres: Routledge, 1998. p. 203-218.
BROWN, Adam. United we stand: some problems with fan democracy. In: BROWN, Adam (Ed.) Fanatics! Power, identity and fandom in football. Londres: Routledge, 1998. p. 50-67.
CASTRO, Maurício Barros de. Berimbau: a influência da capoeira nas canções inspiradas no nacional-popular (1963-1972). Oralidades, São Paulo, v. 2, n. 33, p. 125-139, jan./jun. 2008.
CLARK, Tom. ‘I’m Scunthorpe ’til I die’: constructing and (re)negotiating identity through the terrace chant. Soccer and Society, Oxfordshire, v. 7, n. 4, p. 494-507, 2006.
CONNERTON, Paul. How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
GAUNTLETT, David. Making is connecting. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2013.
GIGLIO, Sérgio Settani. A história política do futebol olímpico (1894-1988). São Paulo: Intermeios: Fapesp, 2018.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Conhecer para reconhecer: Entrevista com Rosana Dos Santos Augusto. Revista Eletrônica História em Reflexão, Dourados, v. 12, n. 24, p. 325-341, jul./dez. 2018.
GROOT Jerome de. Consuming history: historians and heritage in contemporary popular culture. Londres/Nova Iorque: Routledge, 2009.
HALBWACHS, Maurice. The collective memory. Nova Iorque: Harper Colophon Books, 1980.
HELAL, Ronaldo; CABO, Álvaro; SILVA, Carmelo D.; AMARO, Fausto; TAVARES JUNIOR, Joaquim. Comunicabilidade entre torcidas organizadas em estádios de futebol: Cantos de louvor ou cantos de guerra? CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 35., 2012, Fortaleza, CE. Anais eletrônicos... Fortaleza: Intercom -Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2012. p. 1-15.
HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de. Os usos da história oral no estudo do futebol: etapas metodológicas de uma experiência de pesquisa qualitativa com torcidas organizadas na cidade de São Paulo. Publicatio UEPG, Ponta Grossa, v. 24, n. 2, p. 187-201, 2017.
HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de; RAJÃO, Raphael. História Oral, prática futebolística e cidades no Brasil: conflitos e apropriações nas narrativas de ocupação dos campos de “futebol de várzea” de Belo Horizonte. História Oral, v. 22, n. 2, p. 33-57, jul./dez. 2019.
HONEY, Michael. “Sharecroppers’ Troubadour”: can we use songs and oral poetry as Oral History? The Oral History Review, Oxfordshire, v. 41, n. 2, p. 217-228, 2014.
KAVOORI, Anandam P. Reading YouTube: the critical viewers guide. Nova Iorque: Peter Lang Publishing Incorporated, 2011.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. O samba é Morena de Angola: oralidade e música. História Oral, v. 7, p. 121-143, 2004.
MENEZES, Isabella Trindade. Entre a fúria e a loucura: análise de duas formas de torcer pelo Botafogo Futebol e Regatas. Dissertação (Mestrado em Memória Social) – Unirio, Programa de Pós-Graduação em Memória Social, Rio de Janeiro, RJ, 2010.
MILES, Jason G. YouTube marketing power: how to use video to find more prospects, launch your products, and reach a massive audience. Nova Iorque: McGraw-Hill, 2013.
MILLER, Kiri. Playing along: digital games, YouTube, and virtual performance. Oxford: Oxford University Press, 2012.
MORRIS, Jeremy Wade. Hearing the past: the sonic web from MIDI to music streaming”. In: BRUGGER, Niels; MILLIGAN, Ian (Ed.). The SAGE handbook of web history. Londres: SAGE Publications, 2019. p. 491-504.
PODALIRI, Carlo; BALESTRI, Carlo. The ultràs, racism and football culture in Italy. In: BROWN, Adam (Ed.). Fanatics! Power, identity and fandom in football. Londres: Routledge, 1998. p. 88-100.
PUHL, Paula Regina; ARAÚJO, Willian Fernandes. YouTube como espaço de construção da memória em rede: possibilidades e desafios. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 705-722, set./dez. 2012.
SANTOS, João Manuel Casquinha Malaia; GRANJA, Alex Lopes. “Maloqueiro e sofredor”: memórias, identidades e oralidades de uma torcida de futebol. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, Uberlândia, v. 29, n. 2, p. 1-25, jul./dez. 2016.
SANTOS, João Manuel Casquinha Malaia; OLIVEIRA, Elias Cósta de. “Sou gaúcho e sou peleador”: barras bravas no Rio Grande do Sul e a hegemonia nas arquibancadas gaúchas. In: GUAZZELLI, Cesar Augusto Barcellos et al. (Org.). À sombra das chuteiras meridionais: uma História Social do futebol (e outras coisas...). Porto Alegre: Editora Fi, 2021. p. 315-338.
SLIM, Hugo; THOMPSON, Paul. Listening for a change: oral history and community development. Philadelphia: New Society Publishers, 1995.
SNICKARS, Pelle; VONDEREAU, Patrick. The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009.
STRANGELOVE, Michael. Watching YouTube: extraordinary videos by ordinary people. Toronto: University of Toronto Press, 2010.
TROWER, Shelley. Introduction. In: TROWER, Shelley (Ed.). Place, writing, and voice in Oral History. Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2011. p. 2-19.
VANSINA, Jan. Oral tradition as history. Madison: The Wiscosin University Press, 1985.
WALIAULA, Solomon; OKONG’O, Joseph Basil. Performing Luo identity in Kenya: songs of Gor Mahia. In: ONWUMECHILI, Chuka; AKINDES, Gerard (Ed.). Identity and nation in African football: fans, community, and clubs. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2014. p. 83-98.
WINTERS, Jane. Coda: Web archives for humanities research – some reflections. In: BRÜGGER, Niels; SCHROEDER, Ralph. The web as History: using Web archives to understand the past and the present. Londres: University College London, 2017. p. 238-248.
YARBER, Yvonne. Media reviews singing Oral History. The Oral History Review, Oxfordshire, v. 26, n. 2, p. 152-154, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 História Oral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista História Oral é licenciada de acordo com a atribuição Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional). Dessa forma, os usuários da revista têm o direito de compartilhar livremente o material, copiando-o e redistribuindo-o em qualquer suporte e formato, desde que sem fins comerciais, fornecendo o crédito apropriado e não realizando mudanças ou transformações no material. Para maiores informações, ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pt_BR