Developing a methodological itinerary: the result of oral, visual and written investigations about Mobral
DOI:
https://doi.org/10.51880/ho.v24i2.1120Keywords:
Youth and adult education, Historical sources, Narratives, SertõesAbstract
This paper aims to present the results of the methodological itinerary of research carried out with oral, photographic and documentary sources. As result from the immersions in the sertão of Alagoas, the sources were memories filled up with narratives about the Mobral (1970-1985). The text brings the experiences of the researcher who – as a narrator – tells the construction of an itinerary that started out in 2011. The research began with the Oral history method, aided by other sources, demonstrating the need to recreate the actions of the Mobral, in the context of the civil-military dictatorship. These sources show us how the sertanejo rebuilt meanings in their cultures, making themselves lived experience subjects. They deconstructed finished ideas and revealed the complexity of listening. This immersion allowed a glimpse of new interpretations that emerge from memories and life stories marked by experience.
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008. p. 155-202.
ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 5. ed. São Paulo Cortez 2011.
ALBUQUERQUE JR. Distante e/ou do instante: “sertões contemporâneos”, as antinomias de um enunciado. In: FREIRE, Alberto (Org.) Culturas dos sertões. Salvador: EDUFBA, 2014.
AMADO, Janaína. O grande mentiroso: tradição, veracidade e imaginação em história oral. História, São Paulo, v. 14, p. 125-136, 1995.
ATLAS DO DESENVOLVIMENTO HUMANO NO BRASIL. Santana do Ipanema, AL. Rio de Janeiro: PNUD, IPEA, FJP, 2017. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/perfil/municipio/270800. Acesso em: 4 mar. 2021.
BARROS, Luitgard de Oliveira Cavalcanti. Santana do Ipanema pelos caminhos da memória. In: MELO, José Marques de; GAIA, Rossana. (Org.) Sertão Glocal: um mar de ideias brota às margens do Ipanema. Maceió: Edufal, 2010. p. 65-78.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da escrita. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1).
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1 Artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CUNHA, Euclides da. Os sertões. 30. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1981.
DUARTE, Abelardo. Folclore negro das Alagoas: áreas da cana-de-açúcar: pesquisa e interpretação. 2. ed. Maceió: Edufal, 2010. (Coleção nordestina; v. 66).
FÁVERO, Osmar; MOTTA Elisa. (Org.). Educação de jovens e adultos. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2015.
FERRARO, Alceu Ravanello. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.
FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz; MOURA, Tânia Maria de Melo. A Educação de Jovens e Adultos em Alagoas: incursões na história das – ações e concepções em âmbito governamental (1960-1980). In: GRACINDO, Regina Vinhaes et al. (Org.). Educação como exercício de diversidade: estudos em campos de desigualdades sócio educacionais. Brasília: Liber Livro, 2007. p. 129-149.
GERMANO. José Willington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 35-86.
LEITE, Miriam Moreira. Retratos de família. São Paulo: Edusp, 1993.
MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.
MAUAD, Ana Maria. Fontes de memória e o conceito de escrita videográfica: a propósito da fatura do texto videográfico Milton Guran em três tempos (LABHOI, 2010). História oral, v. 13,n. 1, p. 141-151, jan./jun. 2010.
MOREIRA, Gislene. Mulher rendeira: re-tecendo afetos e identidades de gênero nos sertões contemporâneos. Sæculum, João Pessoa, v. 24, n. 41, p. 354-372, jul./dez. 2019.
PAIVA, Jane. Os sentidos do direito à educação para jovens e adultos. Petrópolis: Faperj: DP et Alii, 2009.
PAIVA, Jane. Projeto de memória em memória: trançando histórias na Educação de Jovens e Adultos. Rio de Janeiro: ProPEd/Uerj, 2014.
PAIVA, Vanilda. História da educação popular no Brasil: educação popular e educação de adultos. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-2012, 1992.
PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Projeto História, São Paulo, v. 14, 1997.
PORTELLI, Alessandro. Ensaios de história oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.
THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 História Oral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista História Oral é licenciada de acordo com a atribuição Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional). Dessa forma, os usuários da revista têm o direito de compartilhar livremente o material, copiando-o e redistribuindo-o em qualquer suporte e formato, desde que sem fins comerciais, fornecendo o crédito apropriado e não realizando mudanças ou transformações no material. Para maiores informações, ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pt_BR